Shakespeare Oyunları

Şekspir Denemeleri: Titus Andronicus

 

rsz_2titus2

Çocukların öldürülmesinin korkunç birşey olduğu şu dünyada, zaferleri için, intikam için 26 çocuğundan yirmi dördünü kurban eden bir adamın hikayesini anlatmak ne kadar doğru bilemiyorum. Bilemiyorum ama zamanın getirdiğine de ihanet edemiyorum, zira Karanlıktaki Shakespeare’de sahne sırası onun, Titus Andronicus’un.

Shakespeare’in şiddet dolu bu eseri, ki içinde en az üç bıçaklanma, iki boğaz kesilmesi, bir el kesilmesi ve bir tecavüz  içerir, oynanmaya başladığı ilk zamanlar olan 16.yy’da büyük ilgi görür.

Her ne kadar oyun Titus Andronicus’un ismini taşısa da olan biten Roma’nın kahraman Titus’u kadar Gotların esir edilen kraliçesi Tamora ile de ilgilidir. Sonuçta dünya zıtlıklar dünyası: Siyah ve beyaz. Kadın ve erkek. Dost ve düşman.

Kan ve gül! Cephanelikleri çocukları ile dolu olan bu iki öfkeli karakter, bıçağı birbirlerinin boğazına dayamadan evvel tüketirler ellerindekini. Titus, savaşta kaybettiklerine karşılık öldürür Tamora’nın en büyük oğlu Alarbus’u, sonra onur anlayışı kendinkisinden farklı diye öfkelenip kendi oğlu Mutius’u öldürür. Pius, yani onurlu, dindar ve ailesine bağlı olandır Titus.

Tamora’nın oğulları Demetrius ve Chiron tecavüz ederler Titus’un tek kızı Lavinia’ya ve bu kötü ikili tuzak kurarlar Titus’un oğulları Martius ve Quintus’a.  Titus anlaşmaya uymayıp, oğlu Marcus ya da Lucius’un elini kesmektense kendi elini kesip gönderdiğinden idam edilirler. Roma’nın şanlı kahramanı, devam eder çocuklarını Roma için gömmeye. Karşı gelemediği onursuz onuru ve Roma’nın ihaneti, yavaş yavaş delirtir onu.

Tamora da kendi öz çocuğunu öldürülmesini emreder kocasından değil, gizli aşığı Aaron’dan olduğu için, teninin rengi sırrını ele vereceği için. Onuru yüzünden öldürülmesini ister kendi çocuğunun. İnsan düşmanına benzer.

Nihayet, kızına kimlerin tecavüz ettiğini öğrendiğinde, Tamora için bir turta hazırlar Titus, içinde Tamora’nın oğulları Demetrius ve Chiron olan ve şöyle der: “O fahişe günahkar anneniz/Yiyecek kendi mahsullerini, tıpkı toprak gibi”.

Tecavüzcülerini öldürdükten sonra öldürür kendi kızı Lavinia’yı. Oğullarını yedirdikten sonra öldürür Tamora’yı. Ama Titus da çok yaşamaz bundan sonra. Böyle öfkeli ruhlar, düşmanları olmadan dik duramazlar sahnede. Bu yüzden bir sonraki sahne Titus’un ölümü olur.

Shakespeare’in 26 çocuğundan 24’ünü zaferleri ve intikamı uğruna kurşun gibi harcayan Titus Andronicus’u ve düşman olmalarına rağmen Titus’tan çok da farklı olmayan Gotların esir kraliçesi Tamora’nın hikayesini anlattığı bu oyun 16.yy’da gördüğü ilgiyi 17-18 ve 19. yüzyıllarda yakalayamaz. Çünkü seyirciler artık kanlı bir tarihin tortusunda kalanlardır. Kan artık ellerine bulaşmış, elbiselerine sıçramış, onlara miras kalmıştır. Çıplak gözleri ile gördüklerini temiz ve güzel sözcükler ile kapatmaya çalışırlar. Ellerini yıkarlar, yıkarlar, yıkarlar. Kan çıkmaz.

Yine de bastırır zamanı gelince gül kokusu, kan kokusunu.

Ve inkar etse de zıtlıklar dünyasının kahramanları, siyah ile beyaz arasında gri bir bölge var. Kadın ile erkek, dost ile düşman arasında da. Bu yüzden belki de insan bütün hayatını kendine benzeyenlerin arasında geçirmek istese de düşmanına benziyor sonunda. Bu yüzden  uyarmıyor mu Nietzsche, “Canavarlarla savaşanlar, sonunda canavar olmamaya dikkat etmeliler” diye? Ve yaşlılar hem kınayıp, hem de “İnsan kınadığını yaşamadan ölmezmiş” diye tembih etmez mi küçüklere?

İnsan dostu kadar, düşmanını da iyi seçmeyi öğrenmeli belki de.

Şekspir Denemeleri’nde sırada: Yanlışlıklar Komedyası

 

 

Reklamlar

Şekspir Denemeleri: Titus Andronicus” için bir yorum

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s