#3kere3 Hukuk Dizileri: Suits, How to Get Away with Murder, The Night Of

suits_dizi.gif

Yeni anayasa, hukukun üstünlüğü, kuvvetler ayrılığı, anayasanın askıya alınması kalkışması darbe teşebbüsü, OHAL, KHK, tutuklananlar, gözaltına alınanlar, gözaltı süresinin 30 güne çıkması, hakimler, savcılar, avukatlar, idam cezası tartışmaları ve daha nicesi…

Memleketin hali, hukuk üzerine düşünmeye, konuşmaya ve çalışmaya teşvik ediyor bizi. Müsadenizle halimiz böyleyken, dizi alemlerimizden de eksik olmasın hukuk diye düşündü Zenci.

Sizler için #3kere3’ün bu macerasında pek sevdiğim hukuk dizilerini bir çırpıda derledim. 3 soru sordum 3’üne de kendim cevap verdim.

Eğer aklınıza #3kere3’ün diğer maceraları takıldıysa: tık

 

Suits

New York’un en kral bitiricisi Harvey Specter ve diplomasız en iyi avukat Mike Ross’un “ha yakalandılar, ha yakalanacaklar, ahanda yakalandılar” tadında geçen maceraları 2011’den beri yayında. Hali hazırda 6. sezonun keyfini sürüyorlar, üçüncü bölüme kadar vardılar. Dizi aslında birbirine benzediği kadar, birbirine zıt iki adam ve onların büyüme maceraları hakkında. Fakat bu büyüme hali oldukça rekabetçi bir ortamda, New York’ta hukuk şirketlerinin ve kapitalizmin göbeğinde tecrübe ediliyor.

Niye izliyorsun?

Hukukla alakalı film ve dizileri genel olarak seviyorum. Özellikle Amerikan hukuk sisteminde bana tiyatroyu anımsatan detaylar var. Sanırım seviyor olmamın birincil sebebi bu.

Bu genel sebebin dışında Suits, pek çok hukukla ilgili dizi ve filmden farklı bir mekanda New York’un , elbette hayali, en iyi hukuk şirketlerinden birinin içinde geçiyor. Burada bizim diğerlerinde gördüğümüz idealist kahramanlardan ziyade, bir meslek olarak, para kazanmak için hukukla uğraşan gerçek karakterlerle karşılaşıyoruz. Bu karakterlerin baş temsilcisi Harvey Specter’ın karşısına, sistem tarafından mağdur edilmiş fakir ama gururlu Mike Ross’un çıkmasıyla dizi hem bir hukuk sistemi eleştirisine, hem de ruhumuzu doyuracak küçük sevimli kahramanlıklara gebe oluyor.

Bu dizinin en iyi yanı ne?

Dizi başladığı günden itibaren izleyicinin hatrı sayılır bir ilgisini görüyor. Dizinin yapımcıları da bu ilgiyi iyi yönde kullanıp, karakterlerin dönüşümünü çok iyi yansıtıyor. Bunlardan en şahanesi, Mike Ross’un bir virüs gibi sistemin içine girip etrafındaki pek çok kişiyi değiştirdikten sonra kendisinin sistemin rüzgarına kapılıp onlardan biri olmasıydı. Alın ise Marx’ın yanlış bilinci, yabancılaşması.

Bunun dışında oyuncu seçimi, hem göze hem gönüle hitap eder nitelikte. Gabriel Macht, ki kendisi takım elbisenin en çok yakıştığı adamlardandır, ile Patrick J. Adams listenin başını çekenler. Rick Hoffman gibi bir yeteneği karşımıza çıkarması, erkekler dünyasında Jessica Pearson gibi bir güçlü bir kadın karaktere, elbette Gina Torres’ın muazzam oyunculuğuyla, yer vermesi ise oyuncu kadrosunun diğer alameti fahrikaları.

Espirili dili, kara mizahı ve her daim hazır cevapları da bir çırpıda iyi yanlarına eklemek istediklerimden.

Bir de dizi ve filmlere repliklerle yapılan göndermeler var ki… Öpücükler Suits’e.

Bu dizinin en kötü yanı ne?

Aslında en iyi yanı aynı zamanda en kötü yanı. Dizi karakter gelişimi için uzun bir süre harcıyor ve bu sürede de arayı doldurmak için diğerleri kadar güzel olmayan bölümler oluyor. Bir de “Yok artık” bu kadar da olmaz dedirten kurtulma teknikleri var ki, az sabredin 6. sezonda son buluyor. Son eleştirimse, dizideki gerçeklik unsurunu artırmak için kullanılan şirket hukukuna dair anektotlar, yasalar. Yabancı olduğumuz şeyler olduğu için bunları anlamak, zaman zaman can sıkıcı olabiliyor.

How to Get Away with Murder

Hukuk profesörü Annalise Keating’in dersi Ceza Hukuku’na giriş ile öğrencilerine hukukun teorik yanlarından çok pratik yanlarını gösterme niyetindedir. Öyle ki dersin ona göre adı “Cinayetten Paçayı Sıyırmaktır”. Ama bu pratik sevdası öyle bir yöne doğru gider ki, Keating öğrencileri kendi işledikleri cinayetten kurtulmanın yollarını aramaya başlarlar.

Niye izledin?

Açıkça söylemek gerekirse dizinin yaratıcıları olan Peter Nowalk ve Shonda Rhimes, benim sevdiğim senaristler değiller. Ama cinayete konu olan ceza avukatı adayları hoş bir konu. Yine sistemin içinden nasıl manipüle edildiğini göstermesi de çok şık.

Bu dizinin en iyi yanı ne?

Dizinin en iyi yanı çift yönlü anlatımı. Çift yönlü derken, olay hem başından hem de sonundan anlatıyor. Yani sona doğru akmak yerine olayların ortaya çıkmaya başladığı ana doğru ilerliyor. Her seferinde de sonda gördüğünüz ama anlamlandıramadığınız bir detay açıklığa kavuşuyor.

Bunun yanı sıra Annalise Keating rolü ile Viola Davis devleşiyor, devleşiyor. Bu hali daha önce oynadığı hiçbir role benzemiyor.

Filmin en kötü yanı neydi?

İlk sezon polisiye olarak da doyurucu olsa da ikinci sezondan itibaren olayları uzatmak ve seyriciyi şaşırtmak uğruna bir zorlama olaylara değinmeye başladılar. Şöyle ki bir polisiyeyi güzel yapan bütün delilleri izleyicinin gözünün önüne koyup yine de katili bulmasına izin vermemesidir. Böyle yapıldığında ikinci kez izlediğiniz de kendinizi aptal gibi hissedersiniz.  Kendinizi ne kadar kötü hissederseniz polisiye o kadar kalitelidir. Fakat dizi, bu yoldan sapmaya başladı ve diziye sonradan uzatmak için eklendiği belli olaylar, detaylar eklenilmeye başlandı. Popülerlik laneti.

 

The Night Of

6. sezonunu süren Suits ve 3. sezonu biten How to Get Away with Murder’ın aksine The Night of daha yeni üçüncü bölümü yayınlanmış taptaze bir mini dizi ve sadece 9 bölüm sürecek. Dizi aslında bir İngiliz dizisi Crimal Justice’ın Amerikan versiyonu. Ama bu uyarlama, diğer uyarlamalar gibi değil.

Niye izledin?

Çünkü konusu güzel: “Pakistan asıllı Müslüman üniversite öğrencisi, geceyi birlikte geçirdiği kadının cesedini bulur. Cinayeti o işlememiştir ama tek şüpheli de odur”. Bu konunun üzerine bir de olaylar siyasi ve hukuki olarak azınlıklara dair muamelenin sıkça tartışıldığı ABD’de geçince, yeme de izle.

Bu dizinin en iyi yanı ne?

Dizi bir polisiye değil, Amerikan hukuk sistemi eleştirisi. Bu her detayı düşünülmüş oldukça gerçekçi bir eleştiri. Öyle ki nezarethanelerden, polis memurlarının muamelerine, mahkemelerden, cezaevlerine herşey kirli, herşey gerçek. Dizinin gerilim detayını da bu gerçeklik yaratıyor. Dizi hukuk kısmını tartışmaya açtığı kadar, 11 Eylül ve Işid sonrası Amerika’da Müslüman olmanın hallerini de gözler önüne seriyor. Bu da diziyi bir İngiliz dizisinin Amerikan versiyonu olmaktan çok daha ileriye taşıyor.

Bunun yanı sıra oyuncu kadrosu çok güzel. Dizi için önce Sopronoların Tony’si  James Gandolfini ile anlaşılmıştı. Ölümü ile bu ne yazık ki bu gerçekleşemedi. Ondan sonraki tercih Robert De Niro ile de takvimler uyuşmayınca geç ama güzel olan tercih John Turturro, tatlı İtalyan aksanı ile rolü devraldı. Öyle bir devralma ki De Niro rolü kabul etse bence bu kadar güzel olmazdı.

Dizinin bir diğer başrolu Riz Ahmed ise kurban rolünde zirvede. Her iki başrol oyuncusu da sizi büyük bir marifetle dizinin içine çekiyor ve o karanlık hapishanede ışıksız bırakıyor.

Filmin en kötü yanı neydi?

Dizinin polisiye olmaması kalp kıracak düzeyde. Çünkü ortada ilginç bir cinayet var (İngiliz versiyonuna bakıp katilini öğrendiğimiz) ama dizinin bu cinayeti çözmek gibi bir niyeti yok. Onun niyeti gerçekçi tasvirler eşliğinde bir eleştiri yapmak. Zaman zaman bu tasvirler fazla uzun gelebiliyor. Yine de çekimler, mekan seçimleri, ışık herşey çok güzel.

                                                                                                                                                                        

cropped-20160801_224048.jpg

Daha fazlasınını okumak ister misiniz?

Twitter’da da görüşmek için: @zencikaranlikta

Bu yazıların yazarı: @ozgenur_korlu

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s